Lemon Cheese Tart
By Kak Wan @ Resipicitarasawan

Kulit Tart :
200gm mentega / marjerin
100gm gula ising
420gm tepung gandum
1 biji telur

Adunan Krim Keju
250gm cream keju - suhu bilik
60gm gula kaster
2 sudu besar lemon curd
1 biji telur
1 sudu besar tepung jagung
80ml whip cream / double cream

Lemon Curd
3 biji telur
120ml jus lemon (2 biji)
120gm gula pasir
2 sudu besar parutan kulit lemon (sagat halus)
60gm mentega
2 sudu kecil tepung jagung
1 sudu besar whip cream (double cream)

Cara-cara :
1Lemon Curd : Telur di pukul ringan, masukkan gula dan di ikuti bahan-bahan yang lain, gaul hingga rata.  Masak dengan api sederhana dan kacau tanpa henti hingga pekat.  Tutup api, biarkan di atas dapur dan kacau hingga wapnya hilang.  Masukkan ke dalam bekas tertutup dan simpan di dalam peti sejuk sebelum di gunakan.
2.  Kulit Tart :  Pukul mentega dan gula ising hingga rata.  Masukkan telur, gaul sebati.  Masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh yang lembut. Tekan ke dalam acuan tart, trim atasnya dan cucuk dengan garpu sebelum di bakar.
3.  Bakar pada suhu 170C sehingga masak.  Sejukkan dahulu kulit tart.
4.  Adunan Keju :   Putar cream keju dan gula hingga licin.  Masukkan telur, lemon curd, tepung jagung dan whip cream.  Putar hingga sebati.  Masukkan ke dalam piping bag.
5. Paip sedikit lemon curd di dalam kulit tart, paip dengan adunan krim keju di atasnya hingga penuh.  Bakar di rak tengah pada suhu 170C selama 5-8 minit atau hingga keras.  Keluarkan dari oven, biarkan sebentar kemudian letakkan filing lemon curd di atasnya.  Ratakan dan bakar semula selama 5 minit lagi sehingga permukaan filing berkilat.
6.  Jika menyimpannya di dalam peti sejuk, bungkus dengan plastik dan simpan di dalam bekas kedap udara.  Tahan selama 1 minggu.


Lemon Cheese Tart